Demi Masa
Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan
nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran serta
nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

Apr 16, 2011

Kelebihan Membaca dan Menghafal al-Quran


Kelebihan Membaca dan Menghafal al-Quran

  1. Rasulullah S.A.W. bersabda,"Sesungguhnya Allah s.w.t mempunyai keluarga di kalangan manusia." Lalu para sahabat bertanya,"Siapakan mereka ya, Rasulullah?" Rasulullah menjawab, "Para ahli al-Quran. Merekalah keluarga Allah dan pilihan-pilihanNYA.(HR Ahmad)
  2. "Sebaik-baik kamu adalah yang mempelajari al-quran dan mengajarkannya". (HR Bukhari dan Muslim)
  3. Rasulullah bersabda,"Bacalah al-quran, sesungguhnya ia akan menjadi pemberi syafaat pada hari kiamat bagi para pembacanya (penghafalnya)". (HR Muslim)
  4. "Mereka yang membaca al-quran dan dia mahir di dalamnya, maka ia bersama para malaikat pencatit yang mulia. Mereka yang membaca al-Quran sedangkan ia tidak lancar bacaannya dan payah baginya untuk membaca maka untuknya dua pahala". (HR Bukhari dan Muslim)
  5. "Tiada ada hasad kecuali pada 2 perkara iaitu orang yang Allah berikan kepadanya al-Quran maka dia membacanya siang dan malam. Dan orang yang Allah berikan kepadanya harta maka ia menafkannya siang dan malam". (HR Bukhari dan Muslim)
  6. "Sesiapa membaca sehuruf dari al-Quran maka untuknya satu kebajikan, dan setiap kebajikan digandakan 10x. Aku tidak berkata Alif-Lam-Mim itu satu huruf, tetapi Alif adalah huruf, Lam adalah huruf dan Mim adalah huruf." (HR Tarmidzi)
  7. "Sesiapa yang disibukkan dengan membaca al-Quran dan mengingati Aku daripada meminta sesuatu dari Aku, maka Aku akan memberikannya lebih baik dari apa yang diminta oleh orang lain. Dan kelebihan perkataan Allah (al-Quran) atas perkataan-perkataan lain adalah seperti kelebihan Allah atas makhluknya". (HR Tarmidzi)
  8. "Bacalah al-Quran kerana Allah s.w.t tidak mengazabkan hati yang menyimpan al-Quran. Dan sesungguhnya al-Quran ini adalah jemputan Allah. Siapa yang mendatanginya maka ia akan merasa keamanan. Dan sesiapa yang cinta akan al-Quran maka bergembiralah."(HR Al-Darimy)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...